plane

Blog

Polskie roboty marsjańskie

Czas trwania projektu: 14 miesięcy

 

KLIENT: Mars Society Polska

Mars Society Polska (MSP) jest oddziałem stowarzyszenia The Mars Society, które ma na celu doprowadzenie do załogowej misji na Marsa oraz promocję idei jego badań. Organizacja skupia specjalistów z dziedziny astronautyki (takich jak Robert Zubrin, który stworzył projekt kolonizacji Marsa, i Buzz Aldrin, astronauta amerykański, który brał udział w pierwszym lądowaniu na Księżycu), naukowców, czy filmowców (m.in. reżyser Avatara – James Cameron).

 

SYTUACJA:

  • Międzynarodowa organizacja Mars Society od kilku lat organizuje prestiżowe zawody łazików marsjańskich na pustyni Utah. Dotychczasowi faworyci tych zawodów to zespoły amerykańskie i kanadyjskie wspierane merytorycznie i finansowo m.in. przez NASA.
  • Mars Society Polska decyduje się wziąć udział w projekcie, potrzebując wsparcia organizacyjnego oraz przede wszystkim finansowego i medialnego.
  • Głównym partnerem przedsięwzięcia zostaje Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP, który chce zwrócić uwagę opinii publicznej na duży potencjał Polski w zakresie robotyki mobilnej oraz na produkowane w PIAP roboty do zastosowań specjalnych.
  • Mars Society Polska jako wciąż mało znana organizacja ma problem w przebiciu się ze swoją komunikacją do potencjalnych partnerów lub mediów.

DZIAŁANIA:

  • Przygotowanie strategii działań PR, w tym działań fundraisingowych dla sfinansowania wyprawy na University Rover Challenge w Stanach Zjednoczonych w 2009 i 2010 roku.
  • Przygotowanie materiałów marketingowych oraz koordynacja spotkań z potencjalnymi sponsorami.
  • Organizacja publicznych pokazów łazika marsjańskiego Skarabeusz (2009) oraz łazika marsjańskiego Magma (2010) dla dziennikarzy w siedzibie PIAP.
  • Zainteresowanie mediów ogólnopolskich oraz regionalnych tematem University Rover Challenge oraz działalnością stowarzyszenia Mars Society Polska.
  • Zainteresowanie mediów ogólnopolskich i branżowych tematyką różnych zastosowań robotów mobilnych produkowanych w PIAP.
  • Przygotowanie stron internetowych łazików Skarabeusz oraz Magma.
  • Przygotowanie i zarządzanie kanałami internetowymi łazików Skarabeusz i Magma, w tym kanałami YouTube, mikroblogami na Blip.pl oraz grupami w portalu Goldenline.pl.

 

EFEKTY:

  • Pozyskanie partnerów, którzy wsparli projekty merytorycznie, finansowo, a także poprzez dostarczenie istotnych części potrzebnych przy konstrukcji robotów, udostępnienie miejsca do przeprowadzania testów.
  • W 2009 roku łącznie ukazało się blisko 220 publikacji na temat Skarabeusza, m.in. w najważniejszych stacjach telewizyjnych, prasie oraz ogólnopolskich portalach informacyjnych. Film z konferencji prasowej na kanale YouTube w ciągu 2 dni obejrzało blisko 1300 osób.
  • W 2010 roku łącznie ukazało się ponad 280 publikacji na temat Magmy, m.in. w telewizjach TVN, TVP oraz Polsat a także w mediach branżowych i ogólnopolskich. Ekwiwalent reklamowy publikacji, w których wymieniane były nazwy sponsorów łazika przekroczył 500 tys. złotych.
  • Sukces medialny obydwu edycji przełożył się również na większe zainteresowanie studentów oraz sympatyków badań Marsa samą organizacją MSP (zwiększona liczba nowych członków stowarzyszenia o 40%).

 

Przykład materiału z 2009 roku: