plane

Blog

Kontakt dla mediów

  • Lukasz Wilczynski
    Łukasz Wilczyński

    tel. 516 036 036

    l.wilczynski@planetpr.pl

  • Anna Watza
    Anna Watza

    tel. 516 086 086

    a.watza@planetpr.pl

  • Malgorzata_Szywala
    Małgorzata Szywała

    tel. 666 300 053

    m.szywala@planetpr.pl

  • Dorota_Ryciak
    Dorota Ryciak

    tel. 666 300 052

    d.ryciak@planetpr.pl

  • Katarzyna Banas
    Katarzyna Banaś

    tel. 666 300 054

    k.banas@planetpr.pl

  • Izabela Ozaist
    Izabela Ozaist

    tel. 666 300 057

    i.ozaist@planetpr.pl

  • Karolina Potempa
    Karolina Potempa

    tel. 666 300 058

    k.potempa@planetpr.pl

  • Magdalena Wymazala
    Magdalena Wymazała

    tel. 666 300 051

    m.wymazala@planetpr.pl

  • Sylwia Wozniak
    Sylwia Woźniak

    tel. 012 376 42 70

    s.wozniak@planetpr.pl

test

Wytrzymałe Lifepaki w Eurocopterach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Przy wyborze defibrylatorów, które miały trafić do nowych maszyn LPR-u, pod uwagę brano nie tylko innowacyjne funkcje kliniczne i funkcjonalne, ale przede wszystkim – ich wytrzymałość i odporność na trudne warunki. Monitory-defibrylatory firmy Physio-Control, dział Medtronic Poland, posiadające klasę bezpieczeństwa Lifepak Tough spełniały wszystkie te kryteria i ostatecznie to w nie wyposażono „latające karetki”.

Lifepaki 15, dzięki wzmocnionej konstrukcji, mogą pracować mimo uderzenia, zamoczenia lub zabrudzenia. Urządzenia pozytywnie przeszły również testy sprawdzające ich odporność na upadek z wysokości 76 cm równej upadkowi z noszy lub podczas przenoszenia. Co więcej, monitory-defibrylatory mogą pracować nawet w trudnych warunkach (wichury, ulewy itd.). Elementami zwiększającymi wytrzymałość Lifepaków są m.in.: uchwyt absorbujący wstrząsy, ekran z podwójną warstwą ochronną oraz połączenia kabli zapewniające nieprzerwany monitoring i terapię.

Kierownikiem zespołu projektującego i wyposażającego kabinę medyczną Eurocopterów był dr med. Zbigniew Żyła z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Dzięki wykonaniu drewnianych i styropianowych modeli wyposażenia w skali 1:1, możliwe było przeprowadzenie realnych testów ergonomicznych i funkcjonalnych. Ostatecznie, po trwającej ponad pół roku intensywnej pracy, polsko-szwajcarski zespół stworzył dla śmigłowców ratunkowych kabinę medyczną o zupełnie nowym standardzie.

W nowej kabinie medycznej udało się umieścić rozwiązania, które do tej pory były dostępne tylko w większych śmigłowcach, np. możliwość przejścia z kokpitu pilota do kabiny w trakcie lotu. Zadbaliśmy też o kluczowe dla LPR-u warunki do natychmiastowego podjęcia resuscytacji na pokładzie bez konieczności lądowania. Zapewniona została również możliwość przeprowadzenia intubacji dotchawiczej – mów dr med. Zbigniew Żyła z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Na wyposażenie kabiny składa się, obok monitora-defibrylatora Lifepak 15, również respirator, zestaw pomp infuzyjnych, czy ssak. Dodam też, że oświetlenie kabiny ma odpowiednią temperaturę barwową i intensywność, aby lekarz i ratownik mógł poprawnie ocenić stan pacjenta m.in. na podstawie wyglądu skóry.

Dostawy śmigłowców do poszczególnych oddziałów LPR-u zaplanowane są do końca tego roku. Do tej pory do Polski trafiło już sześć maszyn (m.in. do Krakowa i Szczecina). W 2010 roku dostarczonych zostanie kolejnych 17. Po wdrożeniu do misji wszystkich Eurocopterów nasz kraj będzie spełniał najnowsze standardy europejskie dotyczące użytkowania śmigłowców do celów ratowniczych.