plane

Blog

Kontakt dla mediów

  • Lukasz Wilczynski
    Łukasz Wilczyński

    tel. 516 036 036

    l.wilczynski@planetpr.pl

  • Anna Watza
    Anna Watza

    tel. 516 086 086

    a.watza@planetpr.pl

  • Malgorzata_Szywala
    Małgorzata Szywała

    tel. 666 300 053

    m.szywala@planetpr.pl

  • Dorota_Ryciak
    Dorota Ryciak

    tel. 666 300 052

    d.ryciak@planetpr.pl

  • Katarzyna Banas
    Katarzyna Banaś

    tel. 666 300 054

    k.banas@planetpr.pl

  • Izabela Ozaist
    Izabela Ozaist

    tel. 666 300 057

    i.ozaist@planetpr.pl

  • Karolina Potempa
    Karolina Potempa

    tel. 666 300 058

    k.potempa@planetpr.pl

  • Magdalena Wymazala
    Magdalena Wymazała

    tel. 666 300 051

    m.wymazala@planetpr.pl

  • Sylwia Wozniak
    Sylwia Woźniak

    tel. 012 376 42 70

    s.wozniak@planetpr.pl

test

Starcraft Doom i Wolfenstein w kalkulatorze

Nie chodzi oczywiście o kalkulator służący do tzw. podstawowych obliczeń jaki możemy zabrać ze sobą na maturę z matematyki, ale o kalkulator graficzny.

Obecnie te niewielkie, jak na swoje możliwości obliczeniowe urządzenia, to małe komputery wyposażone w duże wyświetlacze, procesory i pamięci. Niektóre z nich, jak na przykład Casio Class Pad 330 posiadają ekrany dotykowe i 32 bitowe procesory. Co więcej część z nich umożliwia programowanie w językach C, C++ czy Pascal.

Z myślą o kalkulatorach stworzono wiele gier logicznych, karcianych, ale nie tylko. Bilard, Tetris, Bomber Man 2, PacMan a nawet Mario Bros, to tylko niektóre z wielu tytułów, w które możemy zagrać na kalkulatorze.
Darmowe pakiety oprogramowania pozwalają na własne programowanie kalkulatora. Dodatkowo dzięki udostępnianym za darmo, bibliotekom graficznym, instrukcjom, arkuszom kalkulacyjnym, programom czy aktualizacjom użytkownicy mogąc tworzyć nowe gry i programy.

Niektórzy z użytkowników poszli w tej kwestii o krok dalej, uruchamiając na kalkulatorach takie legendarne produkcje jak Doom, Wolfenstein 3D (na Casio FX-9860G) czy Starcraft, zachowując przy tym ich grywalność.

Czy zatem kalkulator graficzny można uznać za kolejną obok komputerów, konsol czy telefonów platformę „do grania”?

Gry, to ciekawy i fascynujący, wiele uczący (programowanie) dodatek, który demonstruje wszechstronność tego urządzenia. Wydaję się jednak, że droga kalkulatora jest inna i jej celem nie jest rywalizacja z najnowszymi modelami smartfonów, a bardziej poszerzenie swojej „oferty” możliwych obliczeń. Współczesne kalkulatory graficzne radzą sobie z całkami nieoznaczonymi, równaniami różniczkowym, szeregiem Taylora, umożliwiają działania na macierzach. Sprawdzają się przy testowaniu hipotez matematycznych, obliczeniach finansowych czy kreśleniu wykresów. Są również wykorzystywane do analiz temperatury, natężenie światła oraz napięcia elektrycznego. Gry nie są ich domeną, jednak z drugiej strony, kilkanaście lat temu wielu zadawało sobie pytanie, po co komu gry w telefonach komórkowych.