plane

Blog

Kontakt dla mediów

  • Lukasz Wilczynski
    Łukasz Wilczyński

    tel. 516 036 036

    l.wilczynski@planetpr.pl

  • Anna Watza
    Anna Watza

    tel. 516 086 086

    a.watza@planetpr.pl

  • Malgorzata_Szywala
    Małgorzata Szywała

    tel. 666 300 053

    m.szywala@planetpr.pl

  • Dorota_Ryciak
    Dorota Ryciak

    tel. 666 300 052

    d.ryciak@planetpr.pl

  • Katarzyna Banas
    Katarzyna Banaś

    tel. 666 300 054

    k.banas@planetpr.pl

  • Izabela Ozaist
    Izabela Ozaist

    tel. 666 300 057

    i.ozaist@planetpr.pl

  • Karolina Potempa
    Karolina Potempa

    tel. 666 300 058

    k.potempa@planetpr.pl

  • Magdalena Wymazala
    Magdalena Wymazała

    tel. 666 300 051

    m.wymazala@planetpr.pl

  • Sylwia Wozniak
    Sylwia Woźniak

    tel. 012 376 42 70

    s.wozniak@planetpr.pl

test

Nietypowe formy promocji matematyki

Potencjał internetu i takich serwisów jak Facebook czy You Tube, doceniają także osoby zajmujące się promocją matematyki, widząc w nich wręcz idealne narzędzia komunikacji z młodymi ludźmi, dla których telewizja jest znacznie mniej interesującym medium niż kiedyś. Co więcej promocja matematyki w sieci jest także dużo bardziej opłacalna, ponieważ by zaistnieć tak naprawdę wystarczy dobry i właściwie zrealizowany pomysł.

W lutym tego roku w serwisie Facebook pojawiła się pierwsza na świecie aplikacja umożliwiająca przygotowanie do egzaminu maturalnego z matematyki. Stworzony przez Polaków program jest dostępny w pełni za darmo. Aplikacja „Dziś Matura” umożliwia sprawdzenie swoich umiejętności matematycznych. Program generuje codziennie jedno pytanie maturalne. Osoba korzystająca z aplikacji ma możliwość sprawdzenia swojej skuteczności tj. ilości poprawnie rozwiązanych zadań.

Jak mówi Piotr Tomczak z firmy Casio, pomysłodawca projektu – Facebook przede wszystkim kojarzy się z rozrywką, my doszliśmy do wniosku, że warto nieco to zmienić. Dlatego stworzyliśmy aplikację dzięki której każdy będzie mógł przygotować się do egzaminu maturalnego, będąc użytkownikiem portalu – komentuje Tomczak. Oczywiście aplikacja cieszyła się największą popularnością tuż przed samą maturą, wówczas w ciągu jednego dnia do naszej strony na Facebooku dołączyło ponad 2 tysiące maturzystów – dodaje.

Dłużej, bo od prawie 4 lat rosnącą popularnością cieszy się konkursu filmowo-matematyczny „Matma mnie kręci”, w którym uczniowie gimnazjów i szkół średnich z pomocą nauczycieli przygotowują filmy o matematyce. Scenariusz i realizacja są dowolne dzięki czemu uczestnicy mogą wykazać się kreatywnością i zdolnościami – np. aktorskimi czy graficznymi.

Specyfiką tego konkursu jest to, iż przy produkcji filmów zawsze zaangażowanych jest od kilku do kilkunastu osób. Zwycięski film ostatniej edycji w serwisie You Tube obejrzało blisko 500 tys. internautów. Natomiast w listopadzie 2010 roku, kanał konkursowy był najpopularniejszym polskim kanałem w serwisie, a drugim w kategorii „kanał edukacyjny” na świecie.
16 sierpnia rusza kolejna edycja „Matma mnie kręci”, w którym główną nagrodą jest 10 tysięcy złotych i sprzęt firmy Casio. W tym roku patronat nad konkursem objęła Minister Edukacji Narodowej. Jest to kolejny wyraźny sygnał Ministerstwa, która zaczyna zauważać inicjatywy, które realnie wpływają na zmianę postrzegania matematyki (i nie tylko) wśród młodych ludzi.

Ciekawym, chociaż nieco odmiennym przykładem wykorzystania internetu jest hit ostatnich miesięcy – program „Matura to Bzdura”, którego celem jak mówią sami twórcy, jest obnażenie braków w polskim systemie szkolnictwa. Efekt – wszystkie filmy tego kanału zanotowały łącznie ponad 16 milionów wyświetleń w serwisie You Tube, natomiast profil „Matura to bzdura” na Facebooku zgromadził ponad 71 tys. fanów. Działalność pomysłodawców całego projektu spotkała się również z zainteresowaniem Ministerstwa Edukacji Narodowej i Minister Hall, która zaprosiła twórców na spotkanie w celu omówienia możliwości i warunków przyszłej współpracy.

Promocja matematyki nie ogranicza się jednak tylko i wyłącznie do internetu. Przykładem ciekawej i co ważne, skutecznej promocji tej nauki są Mistrzostwa Polski w Grach Matematycznych i Logicznych.

Konkurs ten jest skierowany do miłośników matematyki w każdym wieku i na każdym poziomie edukacji – od siedmiolatków po emerytów, przez rozpoczynających swoją przygodę z matematyką pierwszoklasistów, po zawodowych matematyków. To jedyny konkurs w Polsce o tak szerokim spektrum uczestników, który wymaga nie tylko wiedzy, ale przede wszystkim umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni geometrycznej. Tym co dodatkowo go wyróżnia to fakt, iż Mistrzostwa Polski pozwalają wyłonić polską reprezentację, która w sierpniu każdego roku jedzie na Mistrzostwa Świata w Paryżu. Warto dodać, że dotychczasowy dorobek „biało-czerwonych” jest imponujący: w ciągu ostatnich 4 lat polscy zawodnicy zdobyli łącznie 31 medali w tym 13 złotych.

W Stanach Zjednoczonych od wielu lat prowadzone są promatematyczne kampanie, w których zwykli ludzie – listonosze, pielęgniarki, kierowcy pokazują jak matematyka z przydaje się im w ich codziennym życiu. W promowanie matematyki angażują się także władze USA umiejętnie korzystając z popularnych (szczególnie wśród młodych ludzi) narzędzi. Przykład: prezydent USA – Barack Obama, wziął udział w specjalnym wydaniu popularnonaukowego programu „Pogromcy Mitów”. W Polsce władze także zaczynają dostrzegać korzyści płynące z promocji z matematyki i nauki w ogóle. MEN coraz chętniej wspiera nietypowe pomysły popularyzujące np. matematykę, a Premier Donald Tusk i Waldemar Pawlak spotykają się z młodymi konstruktorami łazików marsjańskich.