plane

Blog

Kontakt dla mediów

  • Lukasz Wilczynski
    Łukasz Wilczyński

    tel. 516 036 036

    l.wilczynski@planetpr.pl

  • Anna Watza
    Anna Watza

    tel. 516 086 086

    a.watza@planetpr.pl

  • Malgorzata_Szywala
    Małgorzata Szywała

    tel. 666 300 053

    m.szywala@planetpr.pl

  • Dorota_Ryciak
    Dorota Ryciak

    tel. 666 300 052

    d.ryciak@planetpr.pl

  • Katarzyna Banas
    Katarzyna Banaś

    tel. 666 300 054

    k.banas@planetpr.pl

  • Izabela Ozaist
    Izabela Ozaist

    tel. 666 300 057

    i.ozaist@planetpr.pl

  • Karolina Potempa
    Karolina Potempa

    tel. 666 300 058

    k.potempa@planetpr.pl

  • Magdalena Wymazala
    Magdalena Wymazała

    tel. 666 300 051

    m.wymazala@planetpr.pl

  • Sylwia Wozniak
    Sylwia Woźniak

    tel. 012 376 42 70

    s.wozniak@planetpr.pl

test

Agroturystyka uczy się Internetu

Fakt, iż doceniamy wypoczynek na łonie natury przekłada się na wzrost liczby gospodarstw oferujących usługi agroturystyczne. Choć po boomie z lat 90. liczba takich gospodarstw znacznie spadła, dziś agroturystyka zaczyna odrabiać straty stawiając na specjalizację i promocję.
Strategia kluczem do sukcesu
Nowe podejście do rozwoju turystyki wiejskiej stało się głównym tematem zorganizowanej 15-16 kwietnia konferencji naukowej pt. „Wiejski produkt turystyczny – doświadczenia i wyzwania”. Konferencja odbywała się w ramach największych w Polsce Międzynarodowych Targów AGROTRAVEL w Kielcach. Jej głównym celem było z jednej strony podsumowanie ostatnich 20 lat przemian jakie nastąpiły w branży agroturystycznej, z drugiej edukacja w zakresie wykorzystywania narzędzi marketingowych w budowaniu wizerunku marki lokalnej. Zaproszeni goście – przedstawiciele środowisk uniwersyteckich, rządu oraz stowarzyszeń i organizacji prezentowali doświadczenia wybranych regionów w budowaniu marki w oparciu o dziedzictwo regionu i unikalne produkty lokalne. Najważniejszą tezą konferencji była inwestycja w spójną strategię budowania marki lokalnej i wykorzystanie wszelkich dostępnych narzędzi promocyjnych, w tym również Internetu.
Agroturystyka wypada blado w Internecie
O tym, że Internet jest skutecznym medium w działaniach promocyjnych nikogo już dziś przekonywać nie trzeba. Niestety wiele branż eksploatuje go w bardzo ograniczonej formie. Według raportu IAB Polska wydatki na reklamę online w branży turystycznej w roku 2009 wynosiły zaledwie 2% z 1 373mln zł, na które szacowana była wartość rynku reklamy internetowej w Polsce (Źródło: Raport PwC „IAB AdEx 2009”). Przykładem skromnego posługiwania się zasobami Internetu do działań reklamowych są ośrodki agroturystyczne. „Optymistyczny jest fakt, że coraz więcej obiektów turystycznych tego typu posiada własną stronę internetową, dzięki której można zapoznać się z profilem prowadzonej działalności agroturystycznej i zaletami lokalizacji, jak chociażby atrakcje turystyczne w okolicy” – mówi Dariusz Korona z Supermarketu Usług Internetowych UTI.pl. Niestety niewiele z nich podejmuje dodatkowe działania reklamowe jak marketing wyszukiwarkowy, czy kampanie banerowe. Wymienione działania nie zawsze są rentowne w przypadku reklamowania turystyki wiejskiej. Gospodarstwa agroturystyczne nie mogą sobie pozwolić na takie aktywności w Internecie samodzielnie. Co innego w przypadku Lokalnych Grup Działania, samorządów czy stowarzyszeń i organizacji promujących regiony, kiedy budżet reklamowy jest konsumowany na rzecz budowania marki lokalnej. Korzystają na tym również mniejsze obiekty.
Serwisy internetowe
O wiele chętniej gospodarstwa agroturystyczne promują się w sieci korzystając z licznych serwisów, w których można zamieszczać wpisy dotyczące ilości pokoi, opisu oferty, czy nawet cen. Taka forma działań promocyjnych jest dla właścicieli atrakcyjna przede wszystkim ze względu na niskie koszty. Wiele katalogów oferuje wpisy bezpłatnie lub za niewielką opłatę kilkudziesięciu złotych rocznie, zwiększając tym samym widoczność gospodarstwa w sieci. Niektóre z pasaży internetowych pozycjonują wpisy koncentrując się na geolokalizacji obiektów, dzięki czemu zwiększają zasięg docierając do internautów przez wyszukiwarki. Według danych udostępnionych przez Dotbook.pl, platformę rezerwacji miejsc noclegowych online, spośród prawie 30 tysięcznej bazy obiektów turystycznych aż 4056 stanowią gospodarstwa agroturystyczne, to niemal połowa szacowanej liczby obiektów tego typu w Polsce. Najchętniej swoje oferty umieszczają ośrodki agroturystyczne z województw małopolskiego i śląskiego, najmniej obiektów odnotowano w województwach łódzkim, opolskim i lubuskim. Te dane częściowo pokrywają się informacjami podawanymi w raporcie z 2001 roku przez GUS, według którego to właśnie województwa z południa Polski oferują najliczniejszą bazę noclegową w kategorii agroturystycznej.
Jak skutecznie promować agroturystykę w sieci?
Doskonałą alternatywą dla działań indywidualnych gospodarstw jest współpraca z wortalami regionalnymi, tworzenie wspólnych przedsięwzięć internetowych promujących markę lokalną. To jednak nie wystarczy. „Przyszłością dla agroturystyki, ale także dla innych, małych obiektów turystycznych są systemy rezerwacji online, jak te, z których korzystają hotele. Dotychczas korzystanie z takich systemów wiązało się z dużymi nakładami finansowymi: wykupieniem licencji, implementacją systemu w ramach strony internetowej, obsługą informatyczną. Takie rozwiązania nie są korzystne dla niewielkich obiektów noclegowych, dlatego ważne jest otwarcie platform rezerwacji internetowych na agroturystykę, kwatery prywatne i zredukowanie kosztów do koniecznego minimum” – mówi Joanna Muszyńska, Prezes Dotbook.pl. Umożliwienie gospodarstwom agroturystycznym korzystania z rezerwacji online niesie wiele korzyści nie tylko ich właścicielom, ale stwarza nowe pole do rozwoju internetowego rynku sprzedaży usług turystycznych poprzez dotarcie do grup docelowych poszukujących aktywnych i niedrogich form wypoczynku w rodzimych stronach.
Naganiacze znikną z dworców kolejowych w miejscowościach turystycznych? Z pewnością nie prędko. Nie mniej Internet stwarza coraz więcej możliwości rozwoju i promocji wyspecjalizowanych gałęzi turystyki. Choć polska wieś zmienia się powoli, już dziś wiele ma do zaoferowania tym, którzy poszukują odpoczynku od miejskiego zgiełku, poszukiwaczom rdzennej kultury, nieskazitelnego folkloru. Na pewno nowe technologie ułatwią planowanie wyjazdów dzięki wygodnej możliwości rezerwowania pokoi online. Z kolei opcja zapoznania się ze zdjęciami kwater i opiniami innych gości pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Internet może stać się wkrótce (i trochę paradoksalnie) narzędziem, które do wyjazdu na łono natury nas zmobilizuje.